lördag 12 juni 2010

Välkommen dator. Du ska definitivt bli använd.



Igår kom det ett sms på min telefon där det stod att mitt paket från netonnet anlänt till ica kvantum. Jag åkte dit direkt. Betalade 3200 kr och vips hade jag en ny, rosa minidator i handen. Denna dator ska jag ny ha i sängen så jag kan sitta där och surfa. Gissa vem som blev avundsjuk? Janne. Men han har sin ny samsung superdyra mobil. Just därför förtjänar jag min rosa dator.
Jag jobbade igår. Jan och Gabriel var i Kalix från torsdag till fredag. När klockan började närma sig 15 ringer Jan och säger att de står utanför dörren till palliativa vårdavdelningen. Gissa om jag blev glad. Jag var inte helt färdig. Skulle ställa in en s.k deltecpump innan jag gick så Gabriel blev bjuden på glass av undersköterskan Åse, vilken han såklart inte ville ha. Istället skulle han till våran lekhörna, vilken för övrigt är helt suverän när vi har patienter vars anhöriga har småbarn, eller när patienten själv har små barn.
Det leder mig faktiskt in på ett annat ämne. Ofta får man frågan om man verkligen ska ta med sig barn på den typen av avdelning jag jobbar på. Verkligheten är ju ofta sådan att patienten är svårt sjuk, kan ha slangar överallt, andnöd, det kan helt enkelt vara en väldigt otäck syn. MEN de som inte får vara i den här verkligheten bildar sig ofta en egen som kan vara mycket värre. Det är sedan länge känt att barn ofta kan hantera en brutal verklighet bättre än vuxna, för barn vågar prata, vågar fråga och framför allt:de vågar vara ledsna. Vilket vuxna inte alltid klarar.
Så när vi får frågan om att ta barn till våran avdelning svarar vi i de flesta fall "självklart".
När jag var klar med deltecpumpen tog jag min väska, min son och min man och åkte hem.
Middagen avnjöts hos mina föräldrar. Lax och doppikopp.
Idag har vi varit på stan och åkt karusell med Gabriel. Eftersom att jag är minst blev det såklart jag som skulle sitta med Gabriel i karusellen. När jag betalade biljetten så frågade jag om jag fick åka med, då vi tyckte att Gabriel var lite liten att åka själv, får jag till svar "Ja om du står ut". Det gjorde jag men jag blev illamående.
Nu ska vi snart se fotbolls-EM.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar