måndag 21 juni 2010








Jag har jobbat sedan i torsdags. Avdelningen har nu skurit ner till 15 platser istället för 21(tror jag att det ska vara, minns inte riktigt) så visserligen är vi mindre personal men det är ändå väldigt lugnt nu. Jag har hunnit städa och göra iordning inför sommaren. Städat upp i våran kista med barnleksaker och framförallt haft tid över till mina patienter.
Ibland får jag frågan från dödsjuka patienter hur lång tid det tar att dö om man slutar äta och dricka. Det är väldigt smärtsamt att se in i en annan människas ögon och svara på en sådan fråga. Men frågan ställs då och då och jag känner mig skyldig att svara. För hur som helst kan jag förstå deras dödslängtan om än aldrig någonsin förstå deras livssituation. Föda kan man faktiskt klara sig utan ganska länge, men med vätskan är det värra. Drygt en vecka brukar våran doktor säga och det är även vad jag svarar mina patienter. Men tänk att vara döende i cancer och ha en så stark önskan att få dö, få bli befriad från lidande, att man väljer att sluta äta och dricka. Min åsikt angående dödshjälp har jag valt att inte uttala mig om då jag jobbar på denna typ av avdelning men den som läser mina ord kan nog även läsa mellan raderna.

Nog om detta. I onsdag var vi i Rörbäck. Solen strålande för det mesta och vinden var inte lika stark som den brukar vara. Stranden ligger ju trots allt ute vid havet så man brukar inte kunna förvänta sig annat än kylig blåst. Men denna dag hade vinden stillat. Gabriel lekte med rumpan bar i vattnet och på stranden. Hundarna likaså. Jag doppade mina frusna fötter men mer en det blev det inte.

Jan och Gabriel åkte faktiskt till Kalix när jag jobbade i helgen. På ett sätt är det skönt, att bara behöva ta hand om mig själv, och hundarna såklart, men ack så jag saknar dom när jag kommer hem efter ett avslutat arbetspass. Igår kom dom hem. Jan lagade underbart goda grekiska biffar. Sedan gick vi alla tillsammans på en långpromenad.
Idag vet jag inte riktigt vad som händer. Just nu ligger faktiskt båda mina prinsar och sover och jag ska lägga mig och läsa en spännande bok.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar