måndag 9 april 2012

En bättre värld.

Imorgon är det "måndag" igen. Det har varit skönt att vara ledig några dagar när det dessutom varit riktigt kanonväder.
I fredags var jag på isen i Salmis. Gabriel och Alexander lekte med varsin död aborre. Jag fick dock höra, när jag påtalade att fisken var död, att det var den inte alls för den rörde minsann på sig (när någon svingade den fram och tillbaka i luften). Jag och Moa promenerade en sväng efter isen. Det var pimplande människor överallt. Jag gillar dock inte att fiska överhuvudtaget. Jag lider när fisken blir spetsad på kroken och sprattlar förtvivlat för sitt liv, så jag undviker helst det. Faktiskt så var det lite jobbigt att se att min son så oberört kunde leka med en död fisk men han är ju trots allt ett barn och det måste han ju få vara trots att han har en blödig mamma.
I lördags hände något väldigt tråkigt. Serri, den fina gamla Stövaren mådde väldigt dåligt. Det började redan på fredag kväll men på lördag var det värre. Det hela slutade med att han fick lämna detta jordeliv och förhoppningsvis börja om på nytt i en värld där sjukdom och smärta ej existerar. Det är iaf vad jag vill tro. Det känns alltid lite lättare när man får tro att det finns en bättre värld efter denna, att inte allting bara tar slut. Jag får alltid en djup ångest just i dödsögonblicket, när någon tar sista andetaget och man vet att det inte kommer något mer. Jag har varit med om det ganska många gånger och trots att jag sällan känt personen som dött har det ändå alltid känts bättre när jag kan tänka att nu får den här personen börja om på nytt, i en värld där han eller hon kan se oss och slipper allt lidande. Det är definitivt inte för att jag är troende, för det är jag verkligen inte, det är nog mest för att lindra för mig själv när man står där och inte kan göra något annat.
Det blev iaf bra för Serri till slut. Han fick somna in liggandes i sin bädd där han oftast låg när jag såg honom.

Igår åkte jag hem. Promenerade från mor och far i N:a Svartbyn tillsammans med småkorvarna som gjorde allt för att hitta något äckligt att rulla sig i. Det misslyckades dom dock med.

Idag har jag möblerat om i vardagsrummet. Variation förnöjer och nu känns det mycket trevligare att sitta i soffan och blogga.
Gabriel sover sött i sin säng och jag ska snart göra detsamma. Jag vaknade alldeles för tidigt imorse och känner nu att jag är väldigt trött.

Sov gott alla rara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar