måndag 13 september 2010

Födelsedag och myspys.

Ännu en gång har mer än en vecka gått sedan jag skrev sist. Jag är så trött på kvällarna att jag antingen måste ligga plant och se film med min Jan eller ligga plant och sova. Det är tungt på jobbet nu. Platserna för palliativa platser är utökade från 7 till 9 men vi har inte blivit mer personal. Det är spring hela arbetspasset och man känner sig konstant otillräcklig. Man vill vara där för alla, men oftast hinner man bara med det nödvändigaste, dvs mat och medicin.

Hur som helst hade jag en underbar födelsedag. På dagen jobbade Jan så vi var och tittade när försvarsmakten härjade på Kvarnängen. Gabriel fick sitta med pappa i lastbilar och prova bestiga en stridsvagn. Emil, Linn, Moa och Tomas kom också dit.

Sedan åkte vi till oss och fikade. Gabriel åkte sedan med familjen Strömbäck/Hohansson till Luleå. Vi trodde att han skulle gråta eller protestera men han klev bara i skrona och traskade ut.

Jag och Jan mötte upp Chrille och Katharina på Bränna. Åt jättegod mat och drack vin. När vi blev less gick vi till Lotus där det dock var ganska lite folk. Men samtdigt var det skönt att kunna sitta och prata utan att behöva skrika (börjar sakta men säkert att bli gammal). Efter en stund kom lillebror dit med sina tokiga kompisar som skulle försöka få jobb hos Jan.

Vi gick hem ganska tidigt och hade myskväll hemma.

På söndag åkte vi och hämtade ögonstenen. Han hade haft det jättebra tillsammans med Emil och Linn. Vi stannade en stund och när vi skulle åka var det under en viss protest.

I måndags var det som som gällde. Jag jobbade kväll och två nya patienter skulle skrivas in. Det resulterade i att jag knappt hann med att vara med i omvårdnaden över huvudtaget.

I tisdags trodde jag att jag jobbade dag, eftersom att vi oftast gör det när vi jobbat kväll. Så jag klev upp 05.00., trött som fan, gjorde mig iordning, gjorde Gabriel iordning. Lämnar grynet på dagis och åker till jobbet. Där tar jag rapport från natten innan någon säger "men det står ju att du ska jobba kväll", vilket var helt sant. Jag stannade en stund och skrev lite på datorn. Ringde Gabriels dagis och meddelade vad som hänt. Jag ville ju hämta honom, men även jag insåg att det inte skulle bli bra att skjutsa tillbaka honom ytterligare en gång senare under dagen.

Så jag planterade om blommorna och promenerad emed hundarna.

I helgen har jag jobbat och det har varit tyngre än vad det var i början av veckan. Idag skulle jag också jobba men Gabriel har blivit kanonförkyld och hostat hela natten så jag blev hemma.

Han har nu sovit i tre timmar så pigg är han verkligen inte. Jag ska baka en sockerkaka och göra lite mannagryns gröt nu. Förresten så berättade en patient för mig att i finland finns det chokladmanna. Fy och usch säger jag bara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar